Thursday, June 22, 2006

Azab Kubur dan Persoalan-Persoalannya Menurut al- Sunnah


Bahagian Satu


Dalam al- Quran dan al-Sunnah Rasulullah telah diterangkan bahawa kita yang telah dihidupkan di alam fana ini akan melalui empat persinggahan atau destinasi iaitu alam rahim, alam dunia, alam kubur dan alam akhirat. Hidup bagaikan sebuah pengembaraan dalam menuju destinasi terakhir. Setiap langkah yang diayun merupakan bekal untuk dinilai dihadapan Allah.

Kematian adalah suatu kemestian, datangnya dengan tiba-tiba dan tidak pernah diundang. Setelah jasad terpaku kaku, roh akan meneruskan kehidupannya di alam kubur yang merupakan alam penantian menuju alam akhirat. Alam dunia adalah pinjaman daripada Allah S.W.T kepada manusia untuk melakukan segala ibadat dan suruhan-Nya sebagai hamba dan segala perbuatan serta ibadah kita di dunia ini merupakan jambatan menuju akhirat.

Setelah seseorang manusia itu diberi peluang untuk hidup dengan melakukan dan menunaikan tanggungjawab terhadap agama, akhirnya seseorang itu pasti akan mati. Kematian bukanlah satu kebinasaan yang terus dan kekal bagi manusia. Sebaliknya ia hanyalah satu perpindahan yang akan dialami setiap manusia. Kematian merupakan pemisah antara kedua-dua kehidupan ini.

Ia bukanlah sebagai kehancuran dan kebinasaan yang terus bagi manusia dalam erti kata lain ia berakhir tanpa ada kehidupan lain selepasnya. Kehidupan yang dimaksudkan tersebut adalah kehidupan di alam akhirat yang terdapat satu alam di antara keduanya iaitu alam barzakh. Di alam barzakh inilah terdapatnya nikmat dan azab kubur yang akan ditempuhi oleh setiap manusia.


Apa Itu Alam Kubur?(Barzakh)

Setelah seseorang manusia itu mengakhiri hidup mereka di alam dunia ini iaitu telah mati, maka untuk seterusnya ialah dikuburkan dan akan mengalami perpindahan ke alam lain iaitu menempuh kehidupan alam kubur (barzakh). Alam ini jauh lebih luas dan besar dari alam dunia, bahkan perbandingan antara kedua-dua alam ini sama dengan perbandingan antara alam dunia dengan alam kandungan ibu. dalam istilah ilmu pengetahuan moden, alam ini dikenali sebagai alam metafizika.

Di dalam alam kubur ini telah ditiupkan gambaran hakikat kehidupan yang akan diterima di Akhirat nanti. Jika seseorang itu termasuk dikalangan insan yang ingkar, maka di alam kubur ini akan diseksa dengan kepedihan sebaliknya seseorang yang tergolong di kalangan org yang soleh, maka akan merasai kenikmatan dan kebahagiaannya. kepedihan yang dihadapi itulah disebut sebagai azab kubur manakala kebahagiaan yng dirasai oleh orang-orang yang soleh pula adalah nikmat kubur..

bersambung....

1 comment:

hamba said...

assalamu'alaikum.

tima kasih berkongsi ilmu nih. nak tanye, boleh tau sumbernye? macih in advance!