Wednesday, June 28, 2006

sambungan yang lepas...

Fitnah Kubur


Kubur adalah tempat tinggal terakhir bagi manusia setelah matinya, dan dinamai juga Jadath, seperti firman Allah dalam surah Yassin maksudnya “ dan sudah tentu akan ditiupkan sangkakala (menghidupkan orang-orang yang telah mati; apabila yang berlaku demikian) maka semuanya segera bangkit keluar dari kubur masing-masing mengadap Tuhannya.” (36:51)

Allah telah memberikan petunjuk kepada anak Adam yang pertama Qabil melalui burung gagak cara menanam adiknya Habil setelah ia dibunuh. Ketika Qabil memikirkjan cara mengubur sambil duduk menangis, maka burung gagak itu telah memperlihatkan cara untuk mengebumikan mayat saudaranya itu setelah terlebih dahulu berkelahi dengan gagak yang lain.

Maka Qabil melakukan sepertimana yang dilakukan oleh burung gagak dan dari situlah kita semua mengetahui sunat dan cara untuk menanam mayat dalam kubur. Firman Allah dalam Surah ‘Abasa maksudnya “ kemudian dimatikannya lalu diperintah supaya ia dikuburkan.” (80:21)

Ayat tersebut bermaksud menjadikan kubur itu sebagai penghormatan orang yang mati tidak seperti orang yang melemparkan mayat ke tanah hinggakan dimakan burung Gagak atau binatang buas yang lain..

Kubur atau alam barzakh menjadi marhalah pertama daripada marhalah-marhalah menuju negeri abadi. Sekiranya seseorang manusia itu sewaktu hidupnya sebagai seorang yang baik, maka alam kubur menjadi satu taman daripada taman-taman syurga baginya. Perkara yang terjadi selepasnnya merupakan perkara yang lebih baik, lebih indah, lebih rahmat dan kebahagiaannya.

Sekiranya ia kafir atau munafik pula, maka kubur menjadi satu lubang daripada lubang-lubang api neraka. Perkara yang terjadi selepasnya merupakan perkara yang lebih buruk, lebih dashat azab siksaannya dan lebih celaka lagi berbanding apa yang dialaminya di dalam kubur.

Pernyataan ini menunjukkan bahawa bagi seseorang mukmin mereka ini akan merasai nikmat kubur sedangkan bagi orang kafir dan munafik mereka akan merasai pedihnya azab kubur.


bersambung....

No comments: